Emotionele welbevinding van leerkrachten
Summary
Vandaag de dag leven we in een prestatiemaatschappij waarin gepresteerd moet worden om mee te tellen. Uit onderzoek is gebleken dat het onder controle staan van de onderwijsinspectie een negatief effect kan hebben op het emotionele welbevinden van leerkrachten. De constante druk van het presteren en het moeten bewijzen dat geleverde prestaties op niveau zijn, kan negatieve emoties als angst en frustratie veroorzaken. Dit kan een negatief effect hebben op de kwaliteit van lesgeven, omdat emoties hierin verweven zitten. Dit kwalitatieve onderzoek richt zich op de vraag welke factoren bijdragen aan deze negatieve effecten en hoe de negatieve effecten verminderd kunnen worden. Dit is nog niet onderzocht binnen de Nederlandse context. Zes leerkrachten, twee directieleden en twee onderwijsinspecteurs zijn met semigestructureerde interviews bevraagd. Hieruit bleek dat informatievoorziening en leiderschapskwaliteiten van de directie belangrijke factoren waren voor het emotioneel welbevinden van leerkrachten. Leerkrachten misten vaak een stukje informatie over het hele proces en daadkrachtig, invoelend leiderschap vanuit de directie. Meer onderzoek naar dit onderwerp dient verricht te worden om uitspraken te doen over alle leerkrachten.