View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Emotionele welbevinding van leerkrachten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Wijland 3913856.pdf (894.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Wijland, A.I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Vandaag de dag leven we in een prestatiemaatschappij waarin gepresteerd moet worden om mee te tellen. Uit onderzoek is gebleken dat het onder controle staan van de onderwijsinspectie een negatief effect kan hebben op het emotionele welbevinden van leerkrachten. De constante druk van het presteren en het moeten bewijzen dat geleverde prestaties op niveau zijn, kan negatieve emoties als angst en frustratie veroorzaken. Dit kan een negatief effect hebben op de kwaliteit van lesgeven, omdat emoties hierin verweven zitten. Dit kwalitatieve onderzoek richt zich op de vraag welke factoren bijdragen aan deze negatieve effecten en hoe de negatieve effecten verminderd kunnen worden. Dit is nog niet onderzocht binnen de Nederlandse context. Zes leerkrachten, twee directieleden en twee onderwijsinspecteurs zijn met semigestructureerde interviews bevraagd. Hieruit bleek dat informatievoorziening en leiderschapskwaliteiten van de directie belangrijke factoren waren voor het emotioneel welbevinden van leerkrachten. Leerkrachten misten vaak een stukje informatie over het hele proces en daadkrachtig, invoelend leiderschap vanuit de directie. Meer onderzoek naar dit onderwerp dient verricht te worden om uitspraken te doen over alle leerkrachten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22600
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo