Charismatisch leiderschap. Een onderzoek naar de link tussen schoolleiderschap, professionele leergemeenschappen en leerprestaties van leerlingen.
Summary
De laatste jaren is de invloed van de schoolleider indirecter geworden, maar zeker niet minder belangrijk. De link tussen schoolleiderschap en leerprestaties van leerlingen op de basisschool lijkt op een ongrijpbare zoektocht naar de heilige graal in het onderwijs. Als we weten welke kenmerken van de schoolorganisatie positief samenhangen met leerprestaties van leerlingen, dan kunnen we die aangrijpen om scholen te verbeteren. Deze studie, onder 355 medewerkers van 20 basisscholen in Tilburg, heeft onderzocht of de perceptie van scholen als professionele leergemeenschap (PLG) de relatie kan verklaren tussen charismatisch leiderschap en leerprestaties van leerlingen op de basisschool. In tegenstelling tot eerder onderzoek, waarbij leiderschap werd gemeten door middel van zelf-evaluatie, werd in deze studie de leiderschapsstijl gemeten bij schoolleiders én leerkrachten. Deze studie vertrekt vanuit een inspirerend theoretisch perspectief op charismatisch leiderschap, professionele leergemeenschappen en leerprestaties van leerlingen. Er is gevonden dat charismatisch leiderschap positief bijdraagt aan de perceptie van een school als PLG. Dit betekent dat wanneer charismatisch leiderschap toeneemt, dat ook de perceptie van leerkrachten van een PLG positief toeneemt. Deze resultaten bevestigen de noodzaak en urgentie voor schoolleiders om aan de slag te gaan met professionele leergemeenschappen in het basisonderwijs.