Samenhang tussen Nieuwsgierigheid en Faalangst bij Kinderen
Summary
Doel Het doel van de huidige studie was het onderzoeken van de samenhang tussen de mate van faalangst en de mate van nieuwsgierigheid. Het is van belang om meer duidelijkheid te krijgen over deze samenhang omdat er de mogelijkheid bestaat dat nieuwsgierigheid beperkt wordt door faalangst. Methode Door middel van een gemakssteekproef zijn 66 leerlingen uit groep 7 van het regulier basisonderwijs geworven. Om nieuwsgierigheid te meten is gebruik gemaakt van twee zelfontwikkelde taken en om faalangst te meten een aangepaste versie van de PMTK. Een multipele regressie analyse is uitgevoerd om het verband tussen de mate van faalangst en nieuwsgierigheid te onderzoeken. Vervolgens is de fisher r-to- z transformation toegepast om te onderzoeken of samenhang tussen de mate van faalangst en nieuwsgierigheid anders is voor verschillende meetinstrumenten. Resultaten Uit de huidige studie is gebleken dat een hoge mate van positieve faalangst negatief samenhangt met nieuwsgierigheid gemeten met de Kennistaak. Er zijn verder geen significante correlaties gevonden. Conclusie In de toekomst zal nog verder onderzoek moeten worden gedaan naar de samenhang tussen faalangst en nieuwsgierigheid omdat nieuwsgierigheid een belangrijke voorspellende factor is van de intelligentie.