Intrinsieke Motivatie voor Behandeling Blaasproblematiek: Inzet Serious Game een do of don’t?
Summary
Achtergrond. Enuresis is een veelvoorkomend probleem onder kinderen van basisschoolleeftijd en gaat gepaard met diverse negatieve gevolgen voor het kind en zijn familie. Motivatie van kinderen is van belang voor het slagen van een blaastrainingsprogramma. Doel. Binnen dit onderzoek werd bestudeerd (1) hoe hoog de intrinsieke motivatie van klinische en poliklinische patiënten met blaasproblematiek over het algemeen was en (2) in hoeverre een serious game kan bijdragen aan een hogere intrinsieke motivatie voor de behandeling van blaasproblematiek. Methode. Dertien patiënten met blaasproblematiek (6 klinische en 7 poliklinische patiënten) namen deel aan dit onderzoek. De kinderen (7 meisjes en 6 jongens) waren tussen de 6 en 12 jaar (gemiddelde leeftijd van 8.38 jaar). Middels de Intrinsic Motivation Inventory [IMI] (ingevuld door het kind en zijn ouders) (t = 4 weken) is een indicatie verkregen van de intrinsieke motivatie van kinderen. Drie kinderen trainden volgens standaardprotocol (controlegroep), terwijl de overige tien kinderen middels een serious game trainden (interventiegroep). Resultaten. De IMI-scores bevonden zich voor iedere informant significant boven de middelste score (3) van de toegepaste Likertschaal. Kinderen uit de interventiegroep hadden geen hogere intrinsieke motivatie dan kinderen uit de controlegroep. Conclusie. De intrinsieke motivatie van kinderen bleek boven de middelste score van de toegepaste Likertschaal te liggen. De inzet van een serious game lijkt op grond van het uitgevoerde exploratieve onderzoek niet bij te dragen aan een hogere intrinsieke motivatie voor de behandeling van blaasproblematiek.
Background. Enuresis is a common problem among elementary school children and has been accompanied by several negative consequences for the child and its family. Motivation of children is important for the success of the bladder training. Aim. In this study, it was examined (1) how high the level of intrinsic motivation in general was among inpatients and outpatients with bladder problems and (2) to what extent a serious game can contribute to a higher intrinsic motivation for the treatment of bladder problems. Method. Thirteen patients with bladder problems (6 inpatients and 7 outpatients) participated in this study. Children (7 girls and 6 boys) were aged between 6 and 12 years (mean 8.38 years). The Intrinsic Motivation Inventory [IMI] (filled out by the child and its parents) (t = 4 weeks) was used to measure the intrinsic motivation of children. Three children trained by standard protocol (control group), while the other ten children trained by a serious game (intervention group). Results. The IMI-scores were found to be significantly above the median (3) of the applied Likert Scale for every informant. Children from the intervention group did not report higher scores for their intrinsic motivation than children from the control group. Conclusion. The intrinsic motivation of children was found to be above the median of the applied Likert Scale. The use of a serious game does not appear to contribute to a higher intrinsic motivation for the treatment of bladder problems on the basis of this explorative study.