Het promoten van energiebesparende producten: Onderzoek naar het effect van het inspelen op financiële motivatie versus duurzame motivatie op de mate van bereidheid tot aanschaf van energiebesparende producten.
Summary
Ondanks de mogelijkheden om woningen energiezuiniger te maken besluiten veel huiseigenaren dergelijke maatregelen, zoals zonnepanelen en isolatie, (nog) niet aan te schaffen. In dit onderzoek wordt – met behulp van de zelfdeterminatie theorie – aan de hand van twee experimenten onderzocht hoe de bereidheid tot aanschaf van energiebesparende producten voor een woning het beste kan worden gemotiveerd. Volgens recent onderzoek kan pro-omgevingsgedrag het beste worden gemotiveerd door in te spelen op geïdentificeerde of geïntegreerde vormen van extrinsieke motivatie, oftewel door in te spelen op duurzame voordelen.
Verwacht werd dat het inspelen op duurzame voordelen de bereidheid tot aanschaf van energiebesparende producten zou vergroten en de aanvraag van een energierapport zou verhogen, in vergelijking met het inspelen op de financiële voordelen. Deze verwachtingen zijn in beide studies niet bevestigd. Het lezen van duurzame voordelen van energiebesparende maatregelen leidde niet tot een hogere mate van bereidheid tot aanschaf van deze maatregelen of de aanvraag van een energierapport, dan het lezen van financiële voordelen of een combinatie daarvan. Mogelijke verklaringen voor dit resultaat, de implicaties daarvan en beperkingen van dit onderzoek worden besproken.