Gedifferentieerd rekenonderwijs en de motivatie van leerlingen uit groepzes tot en met acht op de basisschool
Summary
In huidig onderzoek is middels een vragenlijst gekeken naar de motivatie van 75 leerlingen uit
groep zes tot en met acht tijdens een voor en nameting. De onderzoeksgroep heeft meegedaan aan
een experiment waarbij de moeilijkheidsgraad van sommen is gemanipuleerd door middel van twee
condities. De condities bestonden uit makkelijke rekensommen en moeilijke rekensommen. Middels
deze experimentele studie is onderzocht of het aanpassen van de rekenstof aan het niveau van
de leerling hogere algemene en intrinsieke motivatie voorspelt. Verwacht werd dat zwakke rekenaars
gemotiveerder zouden zijn voor de makkelijke sommen en sterke rekenaars voor de moeilijke
sommen. Huidig onderzoek is nuttig voor het onderwijsbeleid in Nederland waarbij gedifferentieerd
onderwijs belangrijk wordt geacht. De zwakke rekenvaardigheidsgroep heeft een beter zelfbeeld en
hecht meer waarde aan het vak rekenen na het maken van de makkelijke sommen. De sterke rekenvaardigheidsgroep
heeft een beter zelfbeeld, maar hecht minder waarde aan het vak rekenen na het
maken van zowel de makkelijke als de moeilijke sommen. Er was geen significant effect voor de
concepten zelfvertrouwen, de gevoelens van spanning en zenuwachtigheid voor het vak rekenen en
de interesse in het vak rekenen. Wellicht zal een grootschaliger onderzoek met meerdere meetmomenten
een ander resultaat weergeven.