View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Competentie motivatie van jeugdigen met Cerebrale Parese

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Ruiter, LMM-4252551.pdf (404.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Ruiter, L.M.M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Dit huidige onderzoek heeft zich gericht op het beschrijven van competentie motivatie van jeugdigen met CP in de leeftijd van 4 tot en met 18 jaar. Ten behoeve van dit doel is de competentie motivatie van verschillende subgroepen jeugdigen met CP vergeleken met dezelfde subgroepen jeugdigen zonder CP. Methoden: In totaal hebben 80 ouders deelgenomen: 30 ouders van jeugdigen met CP en 50 ouders van jeugdigen zonder CP. Om de competentie motivatie te meten, hebben de ouders de Dimensions of Mastery Questionnaire (DMQ) ingevuld over hun kind. Bovendien zijn de ouders van jeugdigen met CP gevraagd naar het Gross Motor Function Classification System (GMFCS) niveau van hun kind. Om het verschil in competentie motivatie tussen de subgroepen jeugdigen met en zonder CP (jongens, meisjes, kinderen en jongeren) te onderzoeken, is meerdere malen een Independent Samples T-test uitgevoerd. Voor het vergelijken van competentie motivatie tussen de verschillende GMFCS niveaus is gebruik gemaakt van een ANOVA. Resultaten: Jeugdigen met CP blijken over het algemeen significant minder competentie motivatie te hebben dan jeugdigen zonder CP. Met betrekking tot specifieke subgroepen blijkt dat kinderen (4 t/m 12 jaar) en jongens met CP significant minder competentie motivatie hebben dan kinderen en jongens zonder CP. Conclusie: In dit onderzoek is naar voren gekomen dat jeugdigen met CP minder competentie motivatie hadden dan jeugdigen zonder CP. Voor de praktijk lijkt het van belang om rekening te houden met een mindere mate van competentie motivatie bij jeugdigen met CP.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22568
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo