Het post-digitale, de nieuwe realiteit en het werk van Hito Steyerl en Simon Denny
Summary
In Het post-digitale, de nieuwe realiteit en het werk van Hito Steyerl en Simon Denny is antwoord gezocht op de vraag op welke wijze het werk van de hedendaagse kunstenaars Hito Steyerl en Simon Denny beïnvloed wordt door de in de samenleving vrijwel geheel geïntegreerde afhankelijkheid van digitale technologie en in hoeverre deze twee kunstenaars als actieve actoren de wijze waarop beelden en teksten worden waargenomen en begrepen in de post-digitale wereld, beïnvloeden.
In het debat over de invloed van de digitale technologie op de samenleving en de kunst, gebruiken hedendaagse theoretici niet zelden teksten van theoretici uit de vroege twintigste eeuw om hun theorie te ondersteunen. Enkele relevante pre-digitale en digitale theorieën zijn in dit onderzoek de basis van waaruit de relatie tussen het werk van Steyerl en Denny en de digitale technologie omschreven wordt. Allereerst is het discours over de actuele terminologie voor hedendaagse kunstenaars die gebruikmaken van digitale technologie beschreven. Middels de theoriëen van Walter Benjamin en Marshall McLuhan, als representanten van het pre-digitale tijdperk, en de theoriëen van Jay David Bolter, Richard Grusin, Jos de Mul en Irmgard Emmelhainz, als representanten van het digitale tijdperk, wordt inzicht verkregen in het ontstaan en de afhankelijkheid van digitale technologie in relatie tot de kunst.
Voor dit onderzoek zijn van Steyerl zijn Factory of the Sun (2015), Duty Free Art (2015) en In Free Fall (2010), en van Denny Secret Power (2015) en The Personal Effects of Kim Dotcom (2013) gekozen, omdat zij in deze werken reflecteren op de gevolgen van de digitale media.