View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De effecten van sociale angstsymptomen en ervaren ouderlijke emotionele steun op de relatieve ontwikkeling van algemene identiteit bij adolescenten, met sekse als moderator

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Joosten, LEM-4233409.pdf (306.1Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Joosten, L.E.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit longitudinaal onderzoek is gekeken naar de effecten van sociale angstsymptomen en ervaren ouderlijke emotionele steun op de relatieve ontwikkeling van algemene identiteit bij adolescenten, gemodereerd door sekse. Aan dit onderzoek hebben 326 participanten (139 jongens en 187 meisjes, gemiddelde leeftijd 12,8 jaar) deelgenomen. Er werden vragenlijsten ingevuld op twee meetmomenten. Op basis van een hiërarchische regressie analyse, middels het autoregressief model, zijn de onderzoeksvragen getoetst. Uit de analyse is naar voren gekomen dat meer sociale angstsymptomen leidt tot een minder positieve identiteit en meer ervaren ouderlijke steun leidt tot een positieve identiteit. Daarnaast is aangetoond dat meer ervaren ouderlijke emotionele steun een positief effect heeft op de relatieve ontwikkeling van algemene identiteit. In tegenstelling tot de verwachting is er geen effect gevonden van sociale angstsymptomen op de relatieve ontwikkeling van algemene identiteit. Tot slot is er geen moderatie effect van sekse gevonden voor de effecten van sociale angstsymptomen en ervaren ouderlijke emotionele steun op de relatieve ontwikkeling van algemene identiteit
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22514
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo