View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effecten van gegeneraliseerde angst en schoolangst op schoolse identiteitsontwikkeling bij adolescenten: Verschillen tussen jongens en meisjes

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Beek, M-4224353.pdf (471.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Beek, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Huidig longitudinaal onderzoek richt zich op de effecten van gegeneraliseerde angst (GAS) en schoolangst (SA) op schoolse identiteitsontwikkeling met sekse als moderator. De onderzoekspopulatie bestaat uit 327 adolescenten van 11 tot 14 jaar die vragenlijsten over angst en identiteit hebben ingevuld in twee waves. Een hiërarchische regressieanalyse laat de volgende resultaten zien: zoals verwacht was er een negatief effect van SA op de schoolse identiteitsontwikkeling. Tegen de verwachtingen in is er geen effect gevonden van GAS op schoolse identiteitsontwikkeling. Uit de moderatieanalyse komt naar voren dat sekse een modererend effect zien op het verband tussen GAS en schoolse identiteitsontwikkeling. Tegen de verwachtingen in laten jongens met meer GAS een meer positieve identiteitsontwikkeling zien. Voor meisjes is er geen relatie gevonden. Een verklaring is dat jongens vasthouden aan wat er van hen wordt verwacht in het perspectief van de masculine-rol identiteit. Jongens met meer GAS lijken hun kwetsbaarheid meer te ontkennen en zijn geneigd om zichzelf te laten geloven in een onrealistisch positieve schoolse identiteit. Dit vanuit zelfbescherming om hun angst en zorgen te verhullen voor leeftijdsgenoten. Huidig onderzoek bevestigt de noodzaak om te kijken naar specifieke angst categorieën en te differentiëren tussen jongen en meisjes bij onderzoek naar het effect van angst en identiteitsontwikkeling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22510
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo