View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Do the rich get richer? Een onderzoek naar adaptieve hulp van docenten en de relatie met leerprestaties van leerlingen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Pleijsant 3958086.docx (109.9Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Pleijsant, M.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoek blijkt dat docenten het makkelijker vinden om adaptieve hulp te geven aan leerlingen met een kennisniveau dat dichter bij de docent ligt. Adaptieve hulp heeft een positief effect op de (meta)cognitieve vaardigheden. Dit zou ertoe kunnen leiden dat de slimmere kinderen relatief meer adaptieve hulp krijgen en hierdoor nog slimmer worden dan de kinderen bij wie het prestatieniveau lager ligt. In studie één is de relatie tussen het prestatieniveau van de leerling en de mate waarin de docent adaptieve hulp biedt, onderzocht door middel van de contingentievragenlijst. Uit de resultaten komt naar voren dat er een klein, positief, significant effect is. In studie twee is onderzocht welke rol egocentric bias speelt in het geven van adaptieve hulp. In deze studie wordt onderzocht in welke mate de docenten vanuit hun eigen perspectief adaptieve hulp trachten te geven aan leerlingen door middel van een stimulated recall interview. Uit de resultaten blijkt dat docenten door egocentric bias beïnvloed worden, maar dat er ook nog andere contextfactoren een rol spelen, zoals tijdsdruk en Docent-leerling relatie. In vervolgonderzoek moet de invloed van deze contextfactoren op egocentric bias en adaptieve hulp van de docent verder geanalyseerd worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22509
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo