"De paddenstoelen zaten vol met zand. Volgens de keuken was dit grof zeezout." Een onderzoek naar het effect van de zenderkenmerken mate van expertise en aanwezigheid van profielfoto op de waargenomen geloofwaardigheid van negatieve recensies.
Summary
In dit Bachelor Eindwerkstuk is onderzocht welke invloed zenderkenmerken hebben op de geloofwaardigheid van e-WOM en in het bijzonder online recensies. De focus ligt hier op twee factoren die de source credibility beïnvloeden, namelijk het vrijgeven van persoonlijke informatie en de mate van expertise. Met behulp van een experiment is getracht antwoord te geven op de hoofdvraag: Welke invloed hebben de zenderkenmerken mate van expertise en aanwezigheid van profielfoto op de waargenomen geloofwaardigheid van negatieve recensies? In een 2 x 2 experiment is een vragenlijst afgenomen over een negatieve recensie over Brasserie Hanneke, een fictief restaurant. Het effect van de zenderkenmerken mate van expertise en aanwezigheid van profielfoto op de waargenomen geloofwaardigheid stond hierbij centraal. De aanwezigheid van profielfoto is geoperationaliseerd door het bijvoegen of weglaten van een profielfoto van de recensent bij de recensie. De mate van expertise is geoperationaliseerd door de recensent een hoge expertise (‘Meesterproever’) of een lage expertise (‘Proever in spe’) toe te kennen. De proefpersonen, 142 in totaal, moesten een vragenlijst invullen over de recensie waarmee de waargenomen deskundigheid, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid werd gemeten. Hieruit kwam naar voren dat er een significant hoofdeffect was van de mate van expertise op de waargenomen geloofwaardigheid en de waargenomen deskundigheid. Proefpersonen die de recensie lazen van de recensent met veel expertise (de Meesterproever) vonden de recensent deskundiger en de recensie geloofwaardiger dan de proefpersonen die de recensie lazen van de recensent met weinig expertise (de Proever in spe).