Let's Play, Participate, Transform: Transformatieve gebruikersparticipatie in Let's Play video's.
Summary
Let’s Play (LP) video’s, die gameplay vastleggen en voorzien zijn van commentaar door spelers, krijgen door hun online populariteit meer erkenning vanuit de game-industrie. Enerzijds vormt het potentieel onrechtmatige gebruik van games als auteursrechtelijk materiaal een bedreiging, anderzijds kan het waardevolle publiciteit opleveren. De speler als consument creëert met LP een zelfstandig mediaproduct dat een game weliswaar tentoon stelt, maar tegelijkertijd op eigenzinnige wijze hervormt. Dit roept op tot een herziening van de traditionele verhouding tussen producent en consument, omdat de speler zelf media produceert in een uiting van gebruikersparticipatie. Deze studie tracht een antwoord te vinden op de vraag hoe LP video’s beschouwd kunnen worden als transformatieve gebruikersproducties. Een tekstuele analyse met politiek-economisch perspectief zal uitwijzen hoe het bronmateriaal een transformatie ondergaat in door spelers gemaakte LP video’s. Er wordt geconcludeerd dat transformatie plaatsvindt door een kritische, publiekelijke evaluatie van gameteksten met invloed op een discours enerzijds, en hercontextualisering ter narratieve hervorming anderzijds. De LPers treden zodoende op de voorgrond als kritische commentator of humoristische verteller in een geconstrueerd of gemonteerd beeld, waardoor het originele bronmateriaal naar de achtergrond verdwijnt. Met toegang tot en kennis van digitale software, creëren de makers nieuwe culturele producten, waardoor zij het technologische en culturele circuit van mediaproductie betreden. Door te wijzen op het bestaan van creatieve gebruikersactiviteit, kan dit onderzoek dienen als reactie op de devaluatie van de actieve gebruiker van nieuwe media ten opzichte van de commerciële industrie. Tevens kunnen de resultaten licht schijnen op de discussie omtrent het gebruik van auteursrechtelijk materiaal in LP video’s en soortgelijke gebruikersproducties.