Do the rich get richer. Een onderzoek naar adaptieve hulp van docenten en de relatie met leerprestaties van leerlingen
Summary
Door de komst van passend onderwijs wordt het steeds belangrijker dat docenten adequate hulp op maat kunnen bieden, waarbij ze zich richten op verschillen tussen leerlingen. Hulp die is afgestemd op de behoefte van individuele leerlingen wordt adaptieve hulp genoemd. Dit onderzoek gaat door middel van twee studies in op variabelen die invloed kunnen hebben op het geven van adaptieve hulp. In studie één is onderzocht of docenten betere adaptieve hulp geven aan hoogpresterende leerlingen dan aan laagpresterende leerlingen. Door middel van studie twee is onderzoek gedaan naar de rol van egocentric bias bij het geven van adaptieve hulp. Studie één is onderzocht door middel van een contingentievragenlijst en een vraag naar het gemiddelde cijfer van de leerling van het desbetreffende schoolvak. Studie twee is onderzocht door middel van stimulated recall interviews. Bij studie één is er een zwakke significante relatie gevonden tussen het prestatieniveau van de leerlingen en de mate waarin leerlingen adaptieve hulp van hun docent ervaren hebben. Uit de resultaten van studie twee blijkt dat het verwachtte verband tussen adaptieve hulp en egocentric bias aanwezig is. In de discussie worden beperkingen van dit onderzoek beschreven en er worden voorstellen voor vervolgonderzoek gedaan.