Een onderzoek naar een geschikt formatief assessment instrument om met behulp van video-opnames van een poliklinisch consult de competentieontwikkeling van een Arts Assistent in Opleiding tot Specialist inzichtelijk te maken.
Summary
In dit artikel wordt een onderzoek beschreven dat is uitgevoerd in het Máxima Medisch Centrum Veldhoven. Dit onderzoek bestaat uit twee fases.
In Fase I is onderzocht welk formatief assessment instrument geschikt is om door een medisch specialist de competentieontwikkeling van een Arts Assistent in Opleiding tot Specialist (AIOS) in kaart te brengen aan de hand van video-opnames van een door de AIOS uitgevoerd poliklinisch consult. Allereerst werden aan de hand van literatuur en in overleg met de specialist kwaliteitscriteria opgesteld. Aan de hand van deze literatuur werd een geschikt instrument geselecteerd: de MAAS-Globaal scoringslijst.
In Fase II is onderzocht of de MAAS-Globaal scoringslijst in de praktijk daadwerkelijk geschikt bleek te zijn. Daarvoor is dit instrument in de praktijk getest door de medisch specialist. Uit de resultaten is gebleken dat de MAAS-Globaal scoringslijst in potentie in de praktijk geschikt is om als formatief beoordelingsformulier de competentiegebieden communicatie en medisch handelen aan de hand van video-opnames van een poliklinisch consult van de AIOS te beoordelen binnen de afdeling kindergeneeskunde van het Máxima Medisch Centrum Veldhoven. Het inzichtelijk maken van de competentieontwikkeling aan de hand van deze beoordeling is afhankelijk van een aantal aspecten: de periode van afname; het beschikbare beeldmateriaal, en de expertise van de assessor.