View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van persoonlijkheid en depressieve symptomen bij een problematische omgang met leeftijdsgenoten onder adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Dekkers, J.pdf (515.3Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Dekkers, J.J.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De adolescentie blijkt een kritieke periode voor de ontwikkeling van depressieve symptomen, evenals de ontwikkeling van sociale vaardigheden en relaties. Echter, nooit eerder is de rol van persoonlijkheid in de relatie tussen depressieve symptomen en een problematische omgang met leeftijdsgenoten bij adolescenten onderzocht. In huidig onderzoek is de relatie tussen depressieve symptomen en een problematische omgang met leeftijdsgenoten onder 574 adolescenten onderzocht, met persoonlijkheid als mogelijke moderator. De samenhang tussen depressieve symptomen en een problematische omgang met leeftijdsgenoten blijkt significant. Meer depressieve symptomen hangen samen met een problematischere omgang met leeftijdsgenoten. Persoonlijkheid blijkt in deze relatie geen significante moderator. Wel geldt voor persoonlijkheid; hoger de score op extraversie en vriendelijkheid, hoe minder problematisch de omgang met leeftijdsgenoten. Voor neuroticisme geldt hoe hoger de score, hoe problematischer de omgang met leeftijdsgenoten. Gevonden resultaten kunnen helpen bij het begrijpen van de rol van persoonlijkheid in de relatie tussen depressieve symptomen en een problematische omgang met leeftijdsgenoten en kunnen bijdragen aan een verbetering in training of therapie voor depressieve adolescenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22485
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo