View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Media in Crises. Een onderzoek naar de invloed van mediakeuze en crisistypen op reputatie, imago en betrouwbaarheid bij crisiscommunicatie.

        Thumbnail
        View/Open
        ScriptieDefinitiefMMVrolijks3.docx (213.0Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Vrolijks, M.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gepoogd een antwoord te vinden op de vraag: In hoeverre is er bij crisiscommunicatie sprake van invloed van mediakeuze (Facebook versus de krant) en crisistype (victim versus accidental) op reputatie, imago en berichtbetrouwbaarheid? Daarnaast werd gekeken naar verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid van het bedrijf. Hiermee is dit onderzoek een aanvulling op eerdere experimenten en combineert het crisistypen uit het SCCT met onderzoek naar nieuwe en traditionele media. Om de hoofdvraag te beantwoorden is er door middel van online enquêtes met zevenpunts Likert schalen de reputatie, het imago, de verantwoordelijkheid en de koopintentie van het bedrijf bevraagd. Uit de resultaten is gebleken dat er geen significante verschillen zijn wanneer een bedrijf communiceert via Facebook of via de krant en dat er geen significante verschillen zijn wanneer zij dit doen bij verschillende crisistypen (victim cluster vs. accidental cluster). Tevens bleek er geen significant verschil te zijn in het level van verantwoordelijkheid bij het bedrijf wanneer zij in een crisis uit de victim cluster of in een crisis uit de accidental cluster verkeren. Dit betekent dat men een bedrijf niet meer of minder verantwoordelijk acht voor een crisis wanneer zij zelf schuld dragen of wanneer de schuld bij een ander ligt, ook al is dit onopzettelijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22471
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo