View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Waarom meisje-meisjes selfies-selfies maken: Een empirisch onderzoek naar de dynamische selectie van prototypes door contrastieve focusreduplicatie onder invloed van context

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie_Taalwetenschap_JoepvanGils3920143.pdf (398.4Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Gils, J.P. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De volledige reduplicatie die wordt aangetroffen in talen uit de Europese taalfamilie zoals het Duits, Engels, Italiaans en Nederlands is van een bijzondere soort. We spreken in deze talen van contrastieve focusreduplicatie. Deze vorm van reduplicatie roept in alle genoemde talen een prototypische betekenis op. Dat wil zeggen dat een prototypisch exemplaar wordt geselecteerd uit de categorie waarnaar de enkele vorm van een woord normaliter verwijst, in dit geval om betekenis te verlenen aan de geredupliceerde vorm. Een meisje-meisje verwijst naar een prototypisch exemplaar uit de categorie waartoe meisje behoort. Voor het Engels was door Song en Lee (2011) reeds bewezen dat de selectie van dit exemplaar, dat als prototype functioneert, dynamisch is onder invloed van context. In dit onderzoek wordt middels analyse van data uit een interview en een online enquête onderzocht of het Nederlands ook een dergelijke dynamische selectie van prototypen kent. De selectie van prototypen blijkt bij enkele reduplicaties inderdaad dynamisch te zijn onder invloed van context. Andere geteste reduplicaties blijken eigenschappen te hebben die dynamische selectie van prototypen verhinderen, zoals een hoge mate van entrenchment. Hierdoor komt de combinatie van reduplicatie en betekenis als het ware vast te liggen. Respondenten kiezen dan ongeacht de context voor één bepaalde betekenis.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22466
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo