De geest voorbij het 'ik' Een filosofie van de geest die berust op deelbaarheid en interactie
Summary
In deze scriptie wordt introspectivisme als positie binnen filosofie van de geest weerlegd. Aan de hand van een kritieke lezing van René Descartes’ filosofie van de geest wordt aangetoond dat introspectivisme leidt tot solipsisme. Solipsisme leidt weer tot het ‘other minds’-probleem. Dit ‘other minds’-probleem zal blijven bestaan zolang de geest vanuit een introspectivistisch standpunt wordt benaderd. Na het weerleggen van introspectivisme als plausibele benadering van de geest zal er een alternatieve theorie worden aangedragen die berust op het idee dat de geest deelbaar is. Deze deelbaarheid wordt gevonden in het feit dat de ‘ander’ nodig is voor een besef van het ‘ik’. Daarnaast geeft de norm van correctheid m.b.t. uitspraken over de primaire en subjectieve eigenschappen van objecten blijk van geestelijke concepten bij anderen. Naast primaire en secundaire eigenschappen zijn er ook nog de subjectieve eigenschappen van objecten. Subjectieve eigenschappen komen tot stand door de interactie van personen met objecten, en zijn ook alleen via deze interactie weer toegankelijk. Een trouwring heeft bijvoorbeeld subjectieve eigenschappen voor de drager, terwijl het voor een onbekende gewoon zomaar een (trouw)ring is. Subjectieve eigenschappen maken dus deel uit van objecten: een object zien (zoals wij hem zien) betekent die betekenis zien. filosofie van de geest op basis van deelbaarheid van de geest geeft dus verklaringen voor de relatie tussen objecten en cognitieve fenomenen zoals herinneringen, associaties en taal. Deze filosofie van de geest op basis van deelbaarheid van de geest geeft dus verklaringen voor de relatie tussen objecten en cognitieve fenomenen zoals herinneringen en associaties. De scriptie dient dan ook gelezen te worden als verkenning van de mogelijkheden van een filosofie van de geest die de relatie van de geest met de wereld als uitgangspunt neemt.