Bruggenbouwers in het Kennisnetwerk van het Onderwijs
Summary
Uitwisseling van kennis en ervaringen bij personen in een organisatie vindt plaats in een netwerk van sociale relaties. Individuen behoren tot verschillende sociale netwerken, waaronder werk, privéleven, kennisnetwerken en culturen. Uit leertheorieën blijkt dat juist over de grenzen van deze netwerken heen wordt geleerd. Personen die tussen twee netwerken kennis overdragen worden bruggenbouwers genoemd (Akkerman & Bakker, 2011a). De onderzoeksvraag is: ‘Welke activiteiten ondernemen bruggenbouwers om kennisdeling tussen organisaties te bevorderen?’. Het is een kwalitatieve studie met verdiepende interviews waarbij 14 participanten op basis van een criteriumlijst zijn geselecteerd. De participanten zijn leerkrachten uit twee verschillende schoolorganisaties die gekenmerkt worden als bruggenbouwer. Vanuit interviews is gekeken naar wat bevorderende activiteiten zijn van bruggenbouwers en hoe dit samenhangt met de leermechanismen bij het leren over de grenzen van een netwerk. Geconcludeerd kan worden dat bruggenbouwers nieuwe informatie filteren door te beoordelen welke informatie van belang is voor een schoolorganisatie. Een gevolg is dat bruggenbouwers in het onderwijs grote invloed hebben op de sterke wisselwerking tussen kennis en praktijk omdat zij in beide netwerken actief zijn. Hierdoor verlenen bruggenbouwers actieve inbreng in het team, omdat zij graag kennis delen met collega’s en hen willen helpen vanuit persoonlijke expertise. Voor de praktijk informeert dit onderzoek vanuit welke activiteiten bruggenbouwers optimaal ingezet kunnen worden in een organisatie. Nader toetsend onderzoek kan gedaan worden om te kijken of de gevonden bevorderende activiteiten ook in andere regio’s een rol spelen.