View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kwaliteit en Stabiliteit van Emotionele Ondersteuning op de Sociaal-Emotionele Ontwikkeling van Kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Riet, EEHA-3410269.pdf (575.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Riet, E.E.H.A. van de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Uit onderzoek blijkt dat emotionele ondersteuning van pedagogisch medewerkers een positief effect heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. In het huidige onderzoek is onderzocht of de kwaliteit en de stabiliteit van kwaliteit gedurende een periode van één jaar, van emotionele ondersteuning van pedagogisch medewerkers effect heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling, respectievelijk internaliserend gedrag, externaliserend gedrag en sociale competentie bij kinderen van twee- naar driejarige leeftijd op de voorschoolse voorziening. Methode: Op basis van een steekproef heeft een totaal van 1004 kinderen deelgenomen. Er is gebruik gemaakt van de CLASS Toddler; een observationeel meetinstrument dat bekijkt in welk mate de pedagogisch medewerkers emotionele ondersteuning bieden aan de kinderen. Ook hebben de pedagogisch medewerkers vragenlijsten ingevuld over het gedrag van de kinderen. Resultaten: Hoofdeffecten van de gemiddelde kwaliteit van emotionele ondersteuning worden enkel op de sociale competentie van het kind gevonden. Er zijn geen hoofdeffecten en interactie-effecten van kwaliteit gevonden voor internaliserend en externaliserend gedrag. Conclusie: Huidig onderzoek toont onvoldoende bewijs om de bruikbaarheid van de kwaliteit mee te nemen, tevens is er onvoldoende bewijs voor de stabiliteit van kwaliteit in de voorschoolse voorziening. Kwaliteit gedurende een periode van één jaar lijkt niet heel stabiel te zijn. Verder onderzoek wordt aanbevolen om de rol van stabiele emotionele ondersteuning te onderzoeken voor de kwaliteit van voorschoolse voorzieningen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22367
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo