View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het bevorderen van de zelfregulatie in de vroege kindertijd

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Ramspeck, AJ-3971945.pdf (436.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Ramspeck, A.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De vroege kindertijd is een cruciale periode voor het ontwikkelen van executieve functies (EF) en de daarmee verwante zelfregulatie, met name door het spelen van fantasiespel. Het spelen van kwalitatief goed fantasiespel heeft ook een positieve invloed op het welbevinden van het kind. EF, zelfregulatie en welbevinden blijken allen voorspellers van schoolse prestaties. De huidige studie onderzoekt hoe welbevinden zich verhoudt tot de complexiteit van fantasiespel en de zelfregulatie van kinderen tijdens het fantasiespel, met name of welbevinden het verband tussen fantasiespel en zelfregulatie medieert of modereert. Er is gebruik gemaakt van observatiegegevens van kinderen tussen de twee en vijf jaar. De resultaten van deze studie bevestigen het in eerder onderzoek gevonden verband tussen fantasiespel en zelfregulatie. Welbevinden blijkt echter geen mediator noch moderator van dit verband. De sterkte van het verband tussen fantasiespel en zelfregulatie is niet significant afhankelijk van de mate van het welbevinden van het kind. Wel is een lichte trend zichtbaar waarbij het verband tussen fantasiespel en zelfregulatie sterker lijkt bij kinderen met een lage mate van welbevinden. Mogelijke implicaties van de resultaten worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22334
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo