View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een Onderzoek Naar de Competentiebeleving van de Pedagogisch Medewerker als Mediator in de Relatie Tussen Werkervaring en Educatieve Ondersteuning

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Postma, N-4084977.pdf (266.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Postma, N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Een groot aantal kinderen maakt gebruik van een voorschoolse opvang en educatie. Het is van belang de kwaliteit van deze instellingen te waarborgen en/of te verbeteren, aangezien verschillende studies hebben aangetoond dat een hoge kwaliteit voor betere ontwikkelingsuitkomsten bij kinderen kan zorgen. Doel: Het doel van deze studie is onderzoeken of de competentiebeleving van de pedagogisch medewerker een mediator is in de relatie tussen de werkervaring van de pedagogisch medewerker en de kwaliteit van educatieve ondersteuning. Methode: Er is bij 219 opvang- en educatie-instellingen geobserveerd met de CLASS Toddler. Hiermee zijn de vaardigheden van de pedagogisch medewerkers op het gebied van educatieve ondersteuning gemeten. Daarnaast hebben 109 pedagogisch medewerkers een vragenlijst ingevuld om de werkervaring en competentiebeleving van de pedagogisch medewerkers te meten. Resultaten: Een hogere competentiebeleving van de pedagogisch medewerker is gerelateerd aan een significant positief verschil in de kwaliteit van educatieve ondersteuning. Er is geen verband tussen de werkervaring van de pedagogisch medewerker en de kwaliteit van educatieve ondersteuning. Werkervaring en de competentiebeleving van pedagogisch medewerkers zijn niet gerelateerd aan elkaar en hierdoor is er ook geen sprake van mediatie met de kwaliteit van educatieve ondersteuning. Conclusie: Een pedagogisch medewerker die zich competent voelt over zijn/haar eigen vaardigheden biedt betere educatieve ondersteuning in vergelijking met medewerkers met een lagere competentiebeleving.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22311
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo