View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Papieren Handleiding versus Instructiefilmpje: Een Onderzoek naar de Effecten van Medium op de Begrijpelijkheid en Aantrekkelijkheid van Handleidingen

        Thumbnail
        View/Open
        Marthe Groenveld (3817156) Bachelor Eindwerkstuk DEFINITIEF.pdf (2.805Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Groenveld, M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt gekeken naar de effecten van medium op de begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid van handleidingen. Proefpersonen moesten ofwel aan de hand van een papieren handleiding met plaatjes en tekst, ofwel aan de hand van een audiovisueel instructiefilmpje de Merovingian Knot – een speciale stropdasknoop – maken. De verschillen tussen papieren en digitale handleidingen zijn interessant, omdat handleidingen steeds vaker gedigitaliseerd worden. Het doel van het onderzoek was om erachter te komen in hoeverre de mediumkeuze van invloed is op de begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid van de handleidingen. Uit de resultaten blijkt dat proefpersonen het filmpje over het algemeen aantrekkelijker vonden dan de papieren handleiding. Het medium was echter niet van invloed op de begrijpelijkheid van de handleiding; in beide condities waren proefpersonen even goed in het knopen van de Merovingian Knot en ze deden er ook ongeveer even lang over. Er komen daarom geen eenduidige conclusies voort uit dit onderzoek. In de toekomst zal er meer onderzoek nodig zijn naar de effecten van mediumkeuze op de begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid van handleidingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22285
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo