Visueel statistisch leren bij kinderen met een autisme spectrum stoornis: een verstoord leerproces?
Summary
Recente onderzoeken ondersteunen de theorie dat mensen met een autisme spectrum stoornis (ASS) problemen ervaren in het statistisch leren, maar het is onduidelijk of dit probleem uniek is voor deze doelgroep. Statistisch leren speelt een belangrijke rol bij verschillende leerprocessen. In deze studie werd nagegaan in hoeverre problemen in het statisch leren uniek is voor kinderen met ASS door visueel statistisch leren te onderzoeken bij normaal begaafde kinderen, normaal begaafde kinderen met ASS, kinderen met een verstandelijke beperking en kinderen met een verstandelijke beperking en ASS. Het experiment om visueel statistisch leren te onderzoeken bestond uit een habituatiefase, waarin figurenreeksen met statistische relatie werden getoond en een testfase waarin deze ‘statistische reeksen’ afgewisseld werden met ‘random reeksen’. Wanneer participanten langer naar de ‘random reeksen’ keken dan naar de ‘statistische reeksen’ werd aangenomen dat zij in staat waren tot visueel statistisch leren. In dit onderzoek kon niet aangetoond worden dat de kinderen in staat waren de statistische relatie waar te nemen. Aanpassingen in de opzet van het experiment en een grotere steekproef zijn nodig om aan te tonen dat kinderen met een ASS met of zonder een verstandelijke beperking problemen laten zien in het proces van visueel statistisch leren