View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Interpersoonlijke vaardigheden, Sociale Manipulatie op Resource Control van Brugklassers in het Reguliere Onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Pietrosanti, AM-4087208.pdf (339.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Pietrosanti, A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek was om bestaande kennis te verifiëren of hiaten aan te vullen over het verband tussen interpersoonlijke vaardigheden, sociale manipulatie en resource control. Tot op heden was er nog nog niet bekend welke vaardigheden van belang waren en welke rol zij speelden bij het verkrijgen van een dominante positie. Methode: de respondenten groep bestond uit 161 brugklassers, waarvan 86 (53.4%) jongens en 75 meisjes (46.6%). Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van vragenlijsten die aan de hand van peer ratings, peer nominaties en zelfrapportages zijn afgenomen. Resultaten: in dit onderzoek werd er een hiërarchische meervoudige regressieanalyse gebruikt om de hypothesen te toetsen. Ten eerste bleek dat de verschillende predictoren resource control voorspelden. Ondanks dat Interpersoonlijke vaardigheden niet correleert met resource control was het verband daarentegen wel significant. Sociale manipulatie correleert tevens met resource control. Ten tweede werd er een niet significant interactie-effect gevonden tussen interpersoonlijke vaardigheden en coërcieve strategieën of prosociale strategieën. Tot slot werd een significant interactie-effect gevonden tussen sociale manipulatie en coërcieve strategieën. Er werd geen verband gevonden met prosociale strategieën. Conclusie: aan de hand van de gevonden resultaten leverde dit onderzoek bewijs dat coërcief strategiegebruik werd versterkt door sociale manipulatie in het verkrijgen van resource control. Nader onderzoek kan zich richten op het uitsplitsen van interpersoonlijke vaardigheden in relationele en affectieve vaardigheden, of het verschil in sekse mee te nemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22267
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo