View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit op een number sense gerelateerd educatief computerspel bij kleuters

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Wijk, van 3809323.pdf (679.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Wijk, D.R. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek richt zich op in hoeverre de mate van entertainende elementen het verschil in niveaustijging binnen het spel tussen kleuters met een lage visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit en kleuters met een hoge visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit verklaart. Het onderzoek kan leiden tot aanbevelingen omtrent het ontwerp van deze en toekomstige number sense computerspellen en educatief spelgebruik in het algemeen. Het onderzoek is uitgevoerd bij 126 kleuters met een gemiddelde leeftijd van 68 maanden. De onafhankelijke variabele visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit is gemeten middels de Dot Matrix taak. Het niveau van number sense is gemeten middels de UGT-R. De afhankelijke variabele niveaustijging op het spel Teljezoo is weergegeven middels een gemiddeld niveau. Er is een hiërarchische multipele regressieanalyse uitgevoerd. Visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit, leeftijd in maanden en de score op de UGT-R blijken significante voorspellers van het gemiddelde niveau op het spel Teljezoo, de mate van entertainende elementen daarentegen niet. Het maakt voor de gemiddelde prestatie op het spel niet uit met welke mate van entertainende elementen het gespeeld wordt. Dit suggereert dat het visueel-ruimtelijk werkgeheugen niet overbelast wordt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22260
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo