Differentiatie komt van twee kanten: een interactief proces tussen docent en leerling?
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Prins, F.J. | |
dc.contributor.author | Philipse, R.E. | |
dc.date.accessioned | 2016-05-04T17:00:39Z | |
dc.date.available | 2016-05-04T17:00:39Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22251 | |
dc.description.abstract | Klassen raken steeds voller. Het is de taak van de docent om in te spelen op de individuele behoeften van de leerling. In dit artikel wordt door analyse van 134 video opnames gekeken welke typen leerlingvragen (laag cognitief en hoog cognitief) en welke typen docentvragen (laag cognitief en hoog cognitief) leiden tot een antwoord waarin de leerling laat zien of en op welke manier hij de stof beheerst. Dit antwoord kan bestaan uit een claim of (not) understanding waarin de leerling laat zien of hij het wel of niet begrijpt, of een demonstration of (not) understanding waarin de leerling laat zien op welke manier begrijpt. Door middel van een Chi-kwadraat toets is gekeken of er een verband bestaat tussen het type leerling/docentvraag en een daarop volgende claim/demonstration of (not) understanding. De resultaten laten zien dat de type vraag die de leerling stelt niet in verband staat met de aanwezigheid van een claim/demonstration of (not) understanding. Laag cognitieve docentvragen staan ook niet in verband met een claim of understanding. Hoog cognitieve docentvragen daarentegen staan in verband met de aanwezigheid van een demonstration of understanding. Beperkingen van deze bevindingen en suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 446737 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Differentiatie komt van twee kanten: een interactief proces tussen docent en leerling? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskunde |