De invloed van Beelddenken op Schoolprestaties en de mediërende rol van Faalangst bij Basisschoolleerlingen in Groep 7 en 8.
Summary
Beelddenken wordt steeds vaker in verband gebracht met achterblijvende schoolprestaties. Er is nog weinig wetenschappelijk onderzoek op het gebied van beelddenken en de mogelijke invloed van leerstijl op schoolprestaties. Om onderpresteren tegen te gaan en de ontwikkeling van beelddenkers optimaal te laten verlopen, is het van belang de factoren die een rol spelen bij beelddenken te onderzoeken. De relatie tussen beelddenken, faalangst en onderpresteren werd onderzocht bij kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool. De steekproef bevat 130 participanten. Er werd verondersteld dat faalangst optreedt als mediërende factor in het verband tussen beelddenken en onderpresteren. Beelddenken werd gemeten aan de hand van de vragenlijst Mijn Denkstijl. Negatieve en positieve faalangst werd vastgesteld aan de hand van de Prestatie Motivatie Test voor Kinderen. Er is geen significant resultaat gevonden voor de relatie tussen beelddenken en onderpresteren. Een significant resultaat werd gevonden voor de relatie tussen faalangst en onderpresteren. Eveneens werd een significante relatie tussen beelddenken en faalangst gevonden. Faalangst treedt echter niet op als mediërende factor tussen beeldenken en schoolprestaties. Het onderzoek behoeft replicatie om de rol van faalangst en beelddenken verder te onderzoeken.