View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van Beelddenken op Schoolprestaties en de mediërende rol van Faalangst bij Basisschoolleerlingen in Groep 7 en 8.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bekkum, Jvan-4298918.pdf (592.0Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Bekkum, J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Beelddenken wordt steeds vaker in verband gebracht met achterblijvende schoolprestaties. Er is nog weinig wetenschappelijk onderzoek op het gebied van beelddenken en de mogelijke invloed van leerstijl op schoolprestaties. Om onderpresteren tegen te gaan en de ontwikkeling van beelddenkers optimaal te laten verlopen, is het van belang de factoren die een rol spelen bij beelddenken te onderzoeken. De relatie tussen beelddenken, faalangst en onderpresteren werd onderzocht bij kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool. De steekproef bevat 130 participanten. Er werd verondersteld dat faalangst optreedt als mediërende factor in het verband tussen beelddenken en onderpresteren. Beelddenken werd gemeten aan de hand van de vragenlijst Mijn Denkstijl. Negatieve en positieve faalangst werd vastgesteld aan de hand van de Prestatie Motivatie Test voor Kinderen. Er is geen significant resultaat gevonden voor de relatie tussen beelddenken en onderpresteren. Een significant resultaat werd gevonden voor de relatie tussen faalangst en onderpresteren. Eveneens werd een significante relatie tussen beelddenken en faalangst gevonden. Faalangst treedt echter niet op als mediërende factor tussen beeldenken en schoolprestaties. Het onderzoek behoeft replicatie om de rol van faalangst en beelddenken verder te onderzoeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22226
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo