View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ervaren problemen van kinderen en adolescenten met cerebrale parese

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Spapens, NCE-4257456.pdf (1.083Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Spapens, N.C.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding: Er is weinig bekend over ervaren problemen van kinderen en adolescenten met cerebrale parese (CP) vanuit hun eigen perspectief. Huidig onderzoek heeft als hoofddoel om de zelf ervaren problemen van kinderen en adolescenten met CP te inventariseren. Een secundair doel betreft het toetsen van verschillen in ervaren problemen tussen leeftijdsgroepen, GMFCS niveau en wel of geen CP. Methoden: Totaal werden 246 participanten met CP (M leeftijd: 11.1, SD: 5.8) uit de Pediatric Rehabilitation Research in the Netherlands (PERRIN) in dit onderzoek opgenomen. Om de ervaren problemen te meten werd gebruik gemaakt van de Canadian Occupational Performance Measure (COPM). Om de ernst van CP te meten werd gebruik gemaakt van de Gross Motor Function Classification System (GMFCS). De COPM data werd ingedeeld naar de International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Verschillen werden getoetst met de Pearson Chi-Kwadraat toets. Resultaten: De ervaren problemen van kinderen en adolescenten met CP bleken kwalitatief verschillend. Er werd een significant verschil gevonden in ervaren problemen tussen leeftijdsgroepen (X 2 (51, N = 611) = 242, p < .05), GMFCS niveau (X 2 (68, N = 608) = 127, p < .05) en wel of geen CP (X 2 (133, N = 763) = 880, p < .05). Conclusie: De meeste problemen worden, over alle leeftijden, genoemd binnen het component activiteiten en participatie. Daarnaast blijken de verschillen in ervaren problemen tussen leeftijdsgroepen, GMFCS niveau en wel of geen CP significant. Voor de praktijk is het relevant om naast standaardvragenlijsten de COPM te gebruiken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22159
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo