View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Warmte en conflict in broer/zus-relaties en sociale competentie van kleuters

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hendriks, DMA-4255399.pdf (389.9Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Hendriks, D.M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is het verband onderzocht tussen warmte en conflict in broer/zus-relaties en sociale competentie van kleuters (4-6 jaar). Verwacht werd dat meer warmte in broer/zus-relaties gerelateerd zou zijn aan hogere sociale competenties van kleuters. Vanwege tegenstrijdige onderzoeksresultaten is geen gerichte hypothese geformuleerd voor het verband tussen conflict in broer/zus-relaties en sociale competentie. Sekse is als modererende variabele meegenomen om verschillen te achterhalen tussen jongens en meisjes in het verband tussen broer/zus-relaties en sociale competentie. Methode Data van het project ‘Sibling- en ouderkindrelaties van kleuters’ werden gebruikt. Alleen moeders zijn in dit onderzoek als respondent gebruikt (N = 987). Zij vulden vragenlijsten in over de kwaliteit van broer/zus-relaties en sociale competentie. De onderzoeksvragen zijn getoetst met behulp van hiërarchische regressieanalyse. Resultaten Meer warmte in broer/zus-relaties was, zoals verwacht, gerelateerd aan hogere sociale competenties van kleuters en bleek de meest invloedrijke predictor te zijn. Het verband tussen warmte in broer/zus-relaties en sociale competentie werd gemodereerd door sekse, waarbij het effect voor jongens sterker was dan voor meisjes. Een significant negatieve samenhang is gevonden tussen conflict en sociale competentie. Kleuters met een conflictueuze broer/zus-relatie waren minder sociaal competent. De mate van conflict in broer/zus-relatie was echter geen voorspeller van sociale competentie. Conclusie De kwaliteit van broer/zus-relaties is van belang bij de ontwikkeling van sociale competentie van kleuters. Deze relatie verdient aandacht en dient opgenomen te worden in preventieve en geïndiceerde programma’s voor kinderen en gezinnen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22069
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo