View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Sociaal Functioneren en Internaliserende Problematiek van Kinderen Opgroeiend bij een Ouder met Schizofrenie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Halem, FSvan-4200462.pdf (214.3Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Halem, F.S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel Een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling in de kindertijd is van groot belang voor zowel het dagelijks functioneren als het functioneren op latere leeftijd. Er is hierbij een relatie tussen het opvoedgedrag van een ouder en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Als een ouder een psychiatrische stoornis heeft, kan dit gevolgen hebben voor diens opvoedgedrag. Hierdoor kan het kind sociale en internaliserende problemen ondervinden. In deze studie is het verschil in het sociaal functioneren en de internaliserende problematiek tussen kinderen opgroeiend bij een ouder met schizofrenie en kinderen opgroeiend bij een ouder zonder psychiatrische stoornis onderzocht. Methode De klinische groep bestond uit 71 kinderen, waarbij één van de ouders is gediagnosticeerd met schizofrenie. De controlegroep bestond uit 113 kinderen, waarbij zowel ouders als kinderen geen psychiatrische stoornis hadden. Het sociaal functioneren en de internaliserende problematiek is geanalyseerd aan de hand van de ouderrapportage (CBCL), leerkrachtrapportage (TRF) en/of zelfrapportage (YSR). Resultaten Uit de resultaten van de ouder- kind en leerkrachtrapportages is gebleken dat de klinische groep significant hoger scoort op sociale en internaliserende problemen dan de controlegroep. Conclusie Er kan geconcludeerd worden dat kinderen opgroeiend bij een ouder met schizofrenie significant meer sociale en internaliserende problemen ondervonden dan kinderen opgroeiend bij een ouder zonder psychiatrische stoornis. Deze kennis zorgt ervoor dat kinderen van ouders met schizofrenie mogelijk vroegtijdige ondersteuning nodig hebben bij het sociaal-emotioneel functioneren om problemen op latere leeftijd te voorkomen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22050
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo