View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van ouderlijke positieve disciplinering in de relatie tussen opvoedstress van moeders en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Arkel, Dvan-4256972.pdf (297.6Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Arkel, D. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van deze studie was om meer inzicht te krijgen in de relatie tussen opvoedstress van moeders en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters en de rol van positieve disciplinering van moeder binnen deze relatie. Aan dit onderzoek hebben moeders van kinderen tussen de 3.7 jaar en 5.5 jaar oud deelgenomen met een gemiddelde leeftijd van 4.8 jaar. De groep kinderen bestond voor 51.2% uit meisjes en 48.8% uit jongens. De data is verworven middels vragenlijsten die ingevuld zijn door 245 moeders. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te meten, is gebruik gemaakt van de Ages and Stages Questionnaire: Social-Emotional [ASQ-SE]. Opvoedstress is gemeten door gebruik te maken van de Nijmeegse Ouder Stress Index-Korte versie [NOSI-K]. Tot slot is gebruik gemaakt van de Comprehensive Early Childhood Parenting Questionnaire [CECPAQ] voor het meten van de mate van positieve disciplinering van moeders. Uit het onderzoek is gebleken dat naarmate moeders meer opvoedstress ervaren het kind meer problemen laat zien in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Positieve disciplinering van moeder blijkt hierbij geen rol te spelen. De resultaten benadrukken de noodzaak van vervolgonderzoek naar de relatie tussen opvoedstress en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22047
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo