De Relatie Tussen Structurele Kwaliteitskenmerken en de Kwaliteit van Emotionele Ondersteuning Door de Pedagogisch Medewerkers aan Kinderen in Voorschoolse Voorzieningen
Summary
Achtergrond: De kwaliteit van voorschoolse voorzieningen heeft invloed op de ontwikkeling van kinderen. De kwaliteit van de kinderopvang in Nederland is de afgelopen jaren gedaald. Hierdoor is het belangrijk om te onderzoeken welke structurele kwaliteiten van pedagogisch medewerkers de proceskwaliteit in voorschoolse voorzieningen verhogen. Doel: Het doel van dit onderzoek is om te kijken of er een positieve relatie is tussen competentiebeleving, opleidingsniveau en werkervaring van de pedagogisch medewerker en de kwaliteit van emotionele ondersteuning aan het kind. Methode: Er is data gebruikt van de nationale cohort studie pre-COOL. Voor de dataverzameling zijn kinderen en pedagogisch medewerkers van Nederlandse voorschoolse voorzieningen geobserveerd (N = 219). Aan de hand van de CLassroom Assessment Scoring System Toddler (CLASS Toddler) is de emotionele ondersteuning geobserveerd. De competentiebeleving, opleidingsniveau en werkervaring zijn doormiddel van een vragenlijst voor pedagogisch medewerkers onderzocht (N = 109). Resultaten: Er is een significante positieve correlatie tussen competentiebeleving en de kwaliteit van emotionele ondersteuning. Er is geen relatie tussen opleidingsniveau en de kwaliteit van emotionele ondersteuning en werkervaring en de kwaliteit van emotionele ondersteuning. Conclusie: Een hoge mate van competentiebeleving toont een positieve relatie met de kwaliteit van emotionele ondersteuning door een pedagogisch medewerker aan een kind. Opleidingsniveau en werkervaring worden niet gerelateerd aan de kwaliteit van emotionele ondersteuning.