View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Authentiek Japans of Amerikaans drama? Historische authenticiteit in de film Memoirs of a Geisha

        Thumbnail
        View/Open
        Memoirs of a geisha - Eindversie Scriptie.docx (2.497Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        With, W.M.H. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit afstudeerwerk is de historische authenticiteit in de film Memoirs of a Geisha onderzocht. Tussen historici is een debat gaande in hoeverre de historische film zich kan en mag meten met de geschiedschrijving. Natalie Zemon Davis, Hayden White en Robert Rosenstone geven argumenten waaruit blijkt dat de historische film, net zoals de geschreven geschiedenis, een constructie is van de waarheid. In deze scriptie is de film Memoirs of a Geisha aan de hand enkele authenticiteitseisen geanalyseerd. Deze authenticiteitseisen zijn door Davis, White en Rosenstone opgesteld om te beoordelen of een film, ‘een historische film’ genoemd mag worden. Na de bestudering van deze authenticiteitseisen en een analyse van twee filmfragmenten in Memoirs of a Geisha, heeft dit onderzoek de volgende resultaten opgeleverd: • Wat betreft de authentieke weergave in de film Memoirs of a Geisha heeft de filmmaker zijn best gedaan om het decor zo authentiek mogelijk over te doen komen. Helaas is er aan de authentieke vertelling veel op te merken. • Door de stereotypering en oriëntalisering van de hoofdpersonages is te weinig aandacht besteed aan het oosterse thema ‘Japan’. In plaats van dat de kijker iets nieuws leert over deze wereld, kijken ze naar een hedendaags verhaal in een oosters kostuum. • Er is in de film een grote mate van Amerikanisering zichtbaar. Dialogen en kostuums zijn erop ingericht om de westerse waarden uiteindelijk als winnaar over de finish te trekken. • Memoirs of a Geisha is na bestudering van de authenticiteitseisen van Davis, White en Rosenstone, en de twee scènes, in beperkte mate historisch authentiek te noemen. Voor dit onderzoek is gebruikt gemaakt van wetenschappelijke studies die zich hebben verdiept in de geschiedenis van geisha’s in Japan. Daarnaast is de productiegeschiedenis van de film aan een grondig onderzoek onderworpen waardoor de scènes op verschillende facetten geanalyseerd konden worden. De film Memoirs of a Geisha is aangeschaft in de iTunes bibliotheek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22026
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo