Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDietz, F.
dc.contributor.authorHop, L.
dc.date.accessioned2016-03-17T18:00:34Z
dc.date.available2016-03-17T18:00:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22010
dc.description.abstractDe jongens aan de ene kant en de meisjes aan de andere kant is een verschijnsel dat al jaar en dag voorkomt en eens in de zoveel tijd tot discussie leidt. Want waarom staan in de speelgoedgids rond december alleen maar meisjes achter het minifornuis en de stofzuiger? En spelen de jongens in diezelfde speelgoedgids niet met poppen, maar enkel met vrachtwagens en gereedschap? In het huidige onderzoek naar kinder- en jeugdliteratuur, waarmee boeken specifiek voor kinderen tussen de 5 en 15 jaar bedoeld worden, in de 18e eeuw is tot nu toe nog niet nader onderzocht hoe deze verschillen tussen jongens en meisjes tot uiting komen in de literatuur en welk beeld de literatuur afgeeft over jongen- en meisje-zijn. Aan de hand van een tweetal kinderboeken van de schrijfster Maria Geertruid de Cambon - Van der Werken, De Kleine Grandisson en De Kleine Klarissa , die kort na elkaar verschenen, wordt in deze thesis specifiek naar de inhoud van beide verhalen gekeken en zo onderzocht of en hoe deze verhalen bijdragen aan de vorming van een identiteit van de jeugdige lezer, met name naar de ontwikkeling van een genderidentiteit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent280518
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe jongens tegen de meisjes Een comparatief onderzoek aan de hand van De kleine Grandisson en De kleine Klarissa.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKinder- en jeugdliteratuur, vroegmodern, identiteitsvorming, genderidentiteit
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record