T2-aanbod in de thuisomgeving als voorspeller van de prestaties op een quasi-universele en T2-specifieke non-woordrepetitietaak bij meertalige kinderen met en zonder taalontwikkelingsstoornis
Summary
Achtergrond: De diagnostiek van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is bij meertalige kinderen bijzonder complex. Een non-woordrepetitietaak (NWRT) lijkt een bruikbaar meetinstrument in de meertalige taaldiagnostiek, omdat deze taak minder beïnvloed wordt door ervaring met en kennis van de doeltaal dan gestandaardiseerde taaltesten. Desondanks is de taak niet ‘taalneutraal’: taalspecifieke kennis is van invloed op NWRT-prestaties. Taalaanbod is essentieel voor het verwerven van deze kennis.
Doel: Er is onderzocht wat de invloed is van het T2-aanbod in de thuisomgeving op de prestaties van meertalige kinderen op een T2-specifieke NWRT en op een quasi-universele (QU-)NWRT.
Methode: Beide NWRT’s zijn afgenomen bij zestig meertalige kinderen: dertig met TOS en dertig met een normale taalontwikkeling. Gegevens over het T2-aanbod in de thuisomgeving zijn verkregen via een oudervragenlijst. Multipele lineaire regressie is gebruikt als data-analysemethode.
Resultaten: Voor de NWRT-prestaties blijken twee verschillende predictoren significant. Meertalige kinderen presteren beter op de QU-NWRT, wanneer zij vaker de T2 in de thuisomgeving gehoord hebben (voor de leeftijd van vier jaar), en beter op de T2-NWRT wanneer zij langer blootgesteld zijn aan de T2 (tot de testafname). De invloed van het T2-aanbod is groter voor kinderen met TOS dan voor kinderen met een normale taalontwikkeling.
Discussie: Omdat lengte van blootstelling aan de T2 een nauwkeurigere indicatie van T2-aanbod geeft dan hoe vaak een kind de T2 gehoord heeft, wordt hieraan meer waarde gehecht bij de interpretatie van de resultaten. Bij het vergelijken van beide taken blijkt dat lengte van blootstelling een predictor is van de T2-NWRT prestaties, maar niet van de QU-NWRT prestaties. Deze bevinding suggereert dat de QU-NWRT bruikbaar is in de diagnostiek van TOS bij de heterogene groep meertalige kinderen.