View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Inzet van de aandachttaak als screeningsinstrument om bij zorgpeuters aandachtproblematiek vast te stellen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Lettinga, N-4218329.pdf (531.0Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Lettinga, N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Doel van dit onderzoek was om na te gaan of de aandachttaak (Mulder et al., 2014) ingezet kan worden als screeningsinstrument om bij zorgpeuters aandachtproblematiek vast te stellen. Onderzocht werd of de aandachttaak peuters met problemen in de selectieve en volgehouden aandacht herkent (sensitiviteit) en of de aandachttaak bij deze peuters terecht vaststelt dat ze geen aandachtprobleem hebben (specificiteit). Methode: Participanten zijn 172 peuters (M = 40 maanden) die van 2011 tot 2014 hebben deelgenomen aan het PeuterPlus!-project en 124 peuters (M = 40 maanden) die niet hebben deelgenomen aan PeuterPlus! maar waarbij wel de aandachttaak is afgenomen. Op basis van de scores op de Teachers Report Form (TRF), CITO vragenlijst en aandachttaak zijn de sensitiviteit en specificiteit berekend. Resultaten: Met betrekking tot selectieve aandacht werd op basis van de scores ‘totaal aantal goed gevonden’, ‘fout aangewezen’ en ‘dezelfde aangewezen’ een sensitiviteit van 24%, 47% en 59% gevonden en een specificiteit van 76%, 71% en 76%. De sensitiviteit/specificiteit met betrekking tot volgehouden aandacht is niet onderzocht, omdat in de klinische groep geen effect van itemvolgorde werd gevonden. Conclusie: De aandachttaak lijkt nog niet voldoende sensitief en specifiek om te screenen voor aandachtproblematiek bij zorgpeuters op driejarige leeftijd. Daarnaast is het nog onduidelijk of de taak wel volgehouden aandacht meet. De taak heeft echter wel een korte afnameduur en levert een snelle uitslag. Verder onderzoek valt daarom aan te raden, ook omdat er nog nauwelijks instrumenten beschikbaar zijn om kinderen van deze jonge leeftijd te testen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21956
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo