De IND op Twitter: Hoe draagt de IND zijn identiteit uit op Twitter en hoe komt dit over bij stakeholders?
Summary
In dit afstudeeronderzoek staat het uitdragen van een corporate identiteit op sociale media centraal. Er is uiteengezet wat een corporate identiteit is en wat het belang hiervan is voor organisaties. Vervolgens is bepaald hoe dit van toepassing is op de IND. Het ideaalbeeld dat de IND heeft van zijn identiteit is in kaart gebracht. Verder is uiteengezet hoe sociale media een rol kunnen spelen in het uitdragen van een identiteit voor organisaties. De focus van dit onderzoek lag op de Twitteraccount van de IND.
In het eerste deel van het onderzoek werd de berichtgeving op Twitter geanalyseerd door middel van een bureauanalyse om te bepalen hoe de ideale identiteit van de IND tot uiting kwam. Er is gebleken dat de gewenste identiteit van de IND deels terugkwam in de berichtgeving. Er kwam niet naar voren dat de IND een snelle, zorgvuldige en rechtvaardige werkwijze heeft en dat de IND flexibel is.
In het tweede deel van het onderzoek is het beeld van stakeholders van de IND over de identiteit van IND op Twitter in kaart gebracht door middel van een online enquête en een aantal interviews. Er is gebleken dat deze doelgroep vrij positief is over de inzet van Twitter door de IND, maar dat de identiteit die de IND op dit medium wil uitstralen ook niet optimaal bij deze doelgroep overkomt. Ook stakeholders geven aan dat zij niet terugzien dat de IND een zorgvuldige werkwijze heeft en dat hij flexibel is. Daarnaast is gebleken dat Twitter door de doelgroep weinig wordt gebruikt en dat de doelgroep relevantie ziet voor andere sociale mediakanalen voor de IND.
Op basis van deze twee deelonderzoeken ben ik tot de volgende aanbevelingen gekomen voor het gebruik van Twitter en andere sociale mediakanalen voor de IND om zijn identiteit uit te dragen:
-Communiceer niet alleen vanuit de IND, maar ook vanuit klanten of andere doelgroepen. Dit kan ervoor zorgen dat de klant/aanvrager meer centraal komt te staan in de berichtgeving.
-Creëer meer openheid over de werkwijze van de IND. Dit maakt de organisatie meer open en zorgt ervoor dat doelgroepen kunnen zien dat de IND snel, zorgvuldig en rechtvaardig te werk gaat en flexibel is.
-Wanneer er de wens is uit te breiden naar nieuwe sociale mediakanalen, zet dan vooral in op Facebook en LinkedIn. De doelgroep is hierop meer actief dan op Twitter. Deze kanalen lenen zich daarnaast ook voor langere berichten dan Twitter, waardoor dit goede media zouden zijn om bijvoorbeeld de werkwijze van de IND te laten zien door middel van fictieve personages.
-Zet Facebook in als kanaal voor informatieberichten over wet- en regelgeving, maar ook voor corporate berichten over de bezigheden van de IND. Gebruik hierbij veel beeldmateriaal en verhaalstructuren om aan te sluiten bij het karakter van het medium.
-Zet LinkedIn in als kanaal om je organisatie als potentiële werkgever neer te zetten. Laat de werkwijze van de IND hier ook in terugkomen.
-Creëer op LinkedIn online discussiegroepen voor je verschillende groepen stakeholders. Hier heeft de doelgroep behoefte aan.
-Instagram en YouTubekanalen voor de IND zijn niet nodig, zolang Twitter (en in een later stadium wellicht Facebook en LinkedIn) ingezet worden om beeldmateriaal te verspreiden.