Taalvaardigheidsondersteuning in het hoger onderwijs
Summary
In dit onderzoek heb ik onderzocht in hoeverre hogeronderwijsinstellingen de taalvaardigheid van hun studenten ondersteunen met behulp van e-learning. Om tot een antwoord te komen heb ik een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Hiervoor zijn 31 medewerkers geïnterviewd bij de opleidingen Rechten, Psychologie en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening van verschillende hogeronderwijsinstellingen in Nederland. Hierbij kwamen onderwerpen ter sprake zoals taalvaardigheidsproblemen, taalbeleid, e-learning over taalvaardigheid en andere vormen van taalvaardigheidsondersteuning. Uit het onderzoek blijkt dat er nog maar weinig e-learning wordt ingezet voor taalvaardigheidsondersteuning. Slechts een handvol opleidingen is hiermee bezig. Veel opleidingen willen wel structureel aandacht besteden aan taal in hun onderwijs, maar worden tegengehouden door de overtuiging dat taal een probleem is uit het voortgezet onderwijs. Ook ervaren zij problemen met het vaststellen van taalcriteria en eindtermen voor taalvaardigheid en met het geven van feedback op schrijfproducten. Vooral hogescholen en rechtenopleidingen zijn bereid om meer verantwoordelijkheid op zich te nemen en hebben de ambitie om studenten meer ondersteuning aan te bieden in de vorm van taalontwikkelend lesgeven of e-learning. Hogeronderwijsinstellingen doen er daarom goed aan om hun ambities om te zetten in een concrete aanpak en meer onderzoek te doen naar passende eindcompetenties en bijbehorende taalcriteria.