Het gebruik van banners richting senioren. Een goed idee of niet?
Summary
Sinds de jaren '90 is bekend dat de seniorenmarkt niet meer zo homogeen is als daarvoor werd gedacht: lang niet alle senioren zijn hetzelfde. Op basis van deze gedachten zijn er verschillende segmentatiemodellen ontwikkeld waarbinnen senioren worden onderverdeeld op basis van hun sociale, biologische, psychologische en situationele omstandigheden. Op basis van het onderzoek van Koopman (2008) werden er in het huidige onderzoek twee succesfactoren uitgelicht: visuele (leeftijd fotomodel) en verbale (leeftijdgerelateerde labels) identificatiebevorderende elementen. De onderzoeksvraag luidde als volgt: Wat zijn de effecten van verbale en visuele identificatiebevorderende elementen in banners op de waardering, identificatie en beoogde klikintentie van verschillende groepen senioren?
Door middel van een experimenteel kwantitatief onderzoek zijn de effecten van deze elementen onderzocht. 94 senioren hebben een online enquête ingevuld. Hieruit is onder andere gebleken dat de leeftijdslabels 'ouderen' en 'senioren' niet van elkaar verschillen en senioren zich over het algemeen eerder identificeren met een fotomodel van dezelfde generatie (65-70 jaar). Wanneer de resultaten vergeleken werden tussen twee groepen senioren (actieve en afhoudende senioren), bleek dat senioren zich eerder identificeren met een fotomodel van dezelfde generatie als zij binnen de afhoudende groep vallen dan wanneer zij binnen de actieve groep vallen. (Excl. bijlagen)