De invloed van self-efficacy en coping op sociaal-emotionele problemen bij jongeren met rekenproblemen.
Summary
Achtergrond: Jongeren met rekenproblemen hebben een grote kans op het ontwikkelen van sociaal-emotionele problemen. Het doel van dit onderzoek is om te kijken wat de invloed is van self-efficacy en rekengerelateerde coping op sociaal-emotionele problemen bij jongeren met rekenproblemen. Methode: Aan dit onderzoek hebben 336 leerlingen deelgenomen in de leeftijd van 12 tot 16 jaar (M = 13.65; SD = 0.98). De self-efficacy en coping zijn onderzocht met behulp van een experimentele vragenlijst. Voor het meten van sociaal-emotionele problemen is gebruik gemaakt van de Strenghts and Difficulties Questionnaire ([SDQ]: Goodman, 1997). De rekenprestaties zijn onderzocht met behulp van de Tempo Toets Automatiseren ([TTA]: De Vos, 2010). Resultaten: Jongeren met rekenproblemen maken meer gebruik van maladaptieve copingstrategieën. Dit hangt samen met de resultaten dat wanneer het vertrouwen in eigen kunnen afneemt er meer gebruik wordt gemaakt van maladaptieve copingstrategieën. Een minder geloof in eigen kunnen hangt ook samen met meer sociaal-emotionele problemen. Conclusie: Gezien het risico op het ontwikkelen van een lage mate van self-efficacy en daarmee sociaal-emotionele problemen, is het van belang om gedurende de behandeling van jongeren met rekenproblemen aandacht te besteden aan het verbeteren van het geloof in eigen kunnen om zo de sociaal-emotionele problematiek te verminderen.