View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Werkgeheugen als Compenserende Factor voor Taalzwakte

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Onderweegs, M-3932729.pdf (207.0Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Onderweegs, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie zijn prestaties van Nederlandse middelbare scholieren (11–15 jaar) op taalvaardigheid en werkgeheugen vergeleken. De groepen bestonden uit hoogbegaafde kinderen met dyslexie (HB/D, n = 37), (gemiddeld begaafde) kinderen met dyslexie (D, n = 37), gemiddeld begaafde kinderen (TD, n = 39) en hoogbegaafde kinderen (HB, n = 35). Zoals verwacht presteerden hoogbegaafde kinderen met dyslexie op Nederlandse taalvaardigheid ((non-woordlezen, tekstlezen en spelling) beter dan kinderen met dyslexie en minder goed dan hoogbegaafde kinderen. Echter bleken zij eveneens minder goed te presteren dan gemiddeld begaafde kinderen (D < HB/D < TD < HB). Bij Engelse taalvaardigheid (woordlezen en spelling) presteerden hoogbegaafde kinderen met dyslexie zoals verwacht beter dan kinderen met dyslexie en minder goed dan hoogbegaafde kinderen. Hier bleken de hoogbegaafde kinderen met dyslexie tegen verwachting vergelijkbaar te presteren met gemiddeld begaafde kinderen (D < HB/D = TD < HB). Op verbaal werkgeheugen bleek dat hoogbegaafde kinderen met dyslexie zoals verwacht beter presteerden dan kinderen met dyslexie, vergelijkbaar met gemiddeld begaafde kinderen èn minder goed dan hoogbegaafde kinderen (D < HB/D = TD < HB). Tot slot bleek dat hoogbegaafde kinderen met dyslexie zoals verwacht beter presteerden op visuospatieel werkgeheugen dan kinderen met dyslexie en (tegen verwachting) zowel vergelijkbaar met gemiddeld begaafde kinderen als hoogbegaafde kinderen (D < TD = HB/D = HB). Deze studie wijst erop dat verbaal werkgeheugen een compenserende factor is voor taalzwakte bij hoogbegaafde kinderen met dyslexie. Gebruik van Engelse taalvaardigheidstaken lijkt geen bijdrage te leveren aan een verbeterde diagnostiek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21808
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo