Het verband tussen gerapporteerde stress en gemeten fysiologische uitingen van stress tijdens rekentaken, verklaard door leeftijd en rekenprestatie
Summary
Doel Het doel van deze studie was het verkrijgen van inzicht in de (reken)stress die kinderen ervaren tijdens rekentaken en welk effect de interpretatie van deze (reken)stress heeft op de prestaties van het kind. Daarnaast is onderzocht of kinderen tot en met 9 jaar minder adequaat rapporteren over de stress die zij ervaren dan kinderen van 10 jaar en ouder. Methode Van 84 kinderen in de leeftijd 7 tot 12 jaar is de mate van stress (zowel fysiologisch als gerapporteerd) gemeten tijdens het maken van een rekentaak. Om stress te operationaliseren is gebruik gemaakt van een meetinstrument dat fysiologische stress meet en een schaallijn om stress op te rapporteren. Resultaten Er is een verband gevonden tussen fysiologische stressdata en gerapporteerde stressdata op enkele rekentaken. De interpretatie van rekenstress had, tegen de verwachting in, geen significant effect op de prestaties van de kinderen. Tevens kunnen oudere kinderen niet significant adequater over stress rapporteren dan jongere kinderen. Conclusie Het betrekken van fysiologische stress lijkt verandering te brengen in de bestaande visies over rekenstress en prestaties.