View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen gerapporteerde stress en gemeten fysiologische uitingen van stress tijdens rekentaken, verklaard door leeftijd en rekenprestatie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Meulman, A-4213211.pdf (318.6Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Meulman, A.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel Het doel van deze studie was het verkrijgen van inzicht in de (reken)stress die kinderen ervaren tijdens rekentaken en welk effect de interpretatie van deze (reken)stress heeft op de prestaties van het kind. Daarnaast is onderzocht of kinderen tot en met 9 jaar minder adequaat rapporteren over de stress die zij ervaren dan kinderen van 10 jaar en ouder. Methode Van 84 kinderen in de leeftijd 7 tot 12 jaar is de mate van stress (zowel fysiologisch als gerapporteerd) gemeten tijdens het maken van een rekentaak. Om stress te operationaliseren is gebruik gemaakt van een meetinstrument dat fysiologische stress meet en een schaallijn om stress op te rapporteren. Resultaten Er is een verband gevonden tussen fysiologische stressdata en gerapporteerde stressdata op enkele rekentaken. De interpretatie van rekenstress had, tegen de verwachting in, geen significant effect op de prestaties van de kinderen. Tevens kunnen oudere kinderen niet significant adequater over stress rapporteren dan jongere kinderen. Conclusie Het betrekken van fysiologische stress lijkt verandering te brengen in de bestaande visies over rekenstress en prestaties.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21807
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo