De effectiviteit van een educatief computerspel op de rekenvaardigheid van kleuters.
Summary
Om meer zicht te krijgen op de kenmerken van een werkzaam educatief computerspel, is het computerspel ‘Tel je zoo’ ontwikkeld voor kinderen in groep 1 en 2. Het spel bevat drie verschillende condities, waarbij het niveau van entertainende elementen varieert. In het huidige onderzoek is het leereffect van de verschillende condities onderzocht om te kunnen bepalen welke conditie een positiever effect heeft op getalbegrip bij rekenzwakke en rekengemiddelde kleuters. Het onderzoek heeft plaatsgevonden bij 220 kinderen in groep 1 en 2 uit het reguliere basisonderwijs. Eerst heeft een voormeting plaatsgevonden, vervolgens is twaalf weken de training ingezet, waarna een nameting is gedaan. Tijdens de voor- en nameting zijn onderdelen van de “Utrechtse Getalbegrip Toets” afgenomen, de mappingvaardigheden zijn aan de hand van de taken “Vergelijken en Lijnen” in week 1 en 7 gemeten. Uit de resultaten blijkt dat de training een positief effect heeft gehad op getalbegrip bij kleuters, waar rekenzwakke kleuters een grotere groei laten zien in getalbegrip dan rekengemiddelde kleuters. Geen effecten werden gevonden voor de mappingvaardigheden. Er kan echter niet met dit onderzoek vastgesteld worden dat het verschil in entertainende elementen van een training van invloed is op de vooruitgang in getalbegrip bij rekenzwakke en rekengemiddelde kleuters.