View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Verband tussen Opleidingsniveau van Ouders en Taalontwikkeling van Peuters. Is er een verschil tussen het opleidingsniveau van vader en moeder?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Heugten, EHMvan-4242874.pdf (188.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Heugten, E.H.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Recent onderzoek laat zien dat het opleidingsniveau van ouders in verband staat met de taalontwikkeling van peuters. Een hoger opleidingsniveau voorspelt een betere taalontwikkeling van peuters. Naar het verschil tussen het verband van het opleidingsniveau van vader en moeder en de taalontwikkeling van peuters is nog nauwelijks onderzoek gedaan. De vraag is of het opleidingsniveau van vader of moeder een sterkere voorspeller is van de taalontwikkeling van peuters. In dit onderzoek wordt een positieve relatie verwacht tussen het opleidingsniveau van ouders en de taalontwikkeling van peuters. Daarnaast wordt verwacht dat het opleidingsniveau van moeder een sterkere voorspeller is van de taalontwikkeling van peuters dan het opleidingsniveau van vader. Methode: Woordenschatbegrip en woordenschatproductie is gemeten bij 57 peuters. Daarnaast is het opleidingsniveau van beide ouders geregistreerd. Lineaire regressie analyses zijn uitgevoerd om het verband tussen het opleidingsniveau en de taalontwikkeling te onderzoeken. Resultaten: Lineaire regressie analyses laten zien dat het opleidingsniveau van ouders een significant positieve voorspeller is van de taalontwikkeling van peuters. Het opleidingsniveau van vader hangt significant positief samen met de taalontwikkeling. Het opleidingsniveau van moeder heeft een marginaal significant positief effect. Echter de betrouwbaarheidsintervallen rond de regressiecoëfficiënten overlappen waardoor ze niet significant van elkaar verschillen. Conclusie: In lijn der verwachting blijkt het opleidingsniveau van ouders positief samen te hangen met de taalontwikkeling van peuters. Daarentegen was er in deze studie geen verschil te zien in het verband tussen het opleidingsniveau van vader enerzijds en moeder anderzijds en de taalontwikkeling van peuters.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21798
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo