Ontwikkeling van zelfverzorging van kinderen met Cerebrale Parese
Summary
Doel: Het beschrijven van de ontwikkeling van zelfverzorgingsvaardigheden van kinderen (0 tot 16 jaar) met Cerebrale Parese (CP), vergeleken met normaal ontwikkelde kinderen. Het verschil per leeftijdscohort, de ontwikkeling van zelfverzorgingsvaardigheden en de verklaring van het verschil in ontwikkeling zijn onderzocht. Methode: Data van kinderen met CP (198 jongens, 128 meisjes) was afkomstig van PERRIN (Pediatric Rehabilitation Research In the Netherlands). Data van normaal ontwikkelde kinderen is crosssectioneel verzameld (50 jongens, 57 meisjes). Om zelfverzorgingsvaardigheden te meten is de ‘Pediatric Evaluation Disability Inventory’ (PEDI) gebruikt. Het ‘Gross Motor Function Classification System’ (GMFCS) is toegepast voor de mate van ernst bij kinderen met CP. Resultaten: Bij alle leeftijdscohorten (1.5 tot 15 jaar) behaalden kinderen met CP een lagere score op de PEDI zelfverzorgingsschaal dan normaal ontwikkelde kinderen. Bij kinderen met CP was van 2.5 jaar tot 7 jaar een significante ontwikkeling (p < .001) van zelfverzorgingsvaardigheden zichtbaar. Bij normaal ontwikkelde kinderen was direct sprake van een significante ontwikkeling, tevens tot 7 jaar. Het verschil tussen kinderen met CP en normaal ontwikkelde kinderen in scores op de PEDI zelfverzorgingsschaal werd verklaard door leeftijd (28.2%; verschil in beheersen van zelfverzorgingsvaardigheden), de diagnose CP (6.7%) en binnen CP door GMFCS niveau (45.8%). Conclusie: Kinderen met CP beheersten minder zelfverzorgingsvaardigheden dan normaal ontwikkelde kinderen. Bij kinderen met CP was vanaf 2.5 jaar een significante ontwikkeling zichtbaar en bij normaal ontwikkelde kinderen vanaf 1.5 jaar. Vanaf 7 jaar stabiliseerde bij beide groepen de ontwikkeling van zelfverzorgingsvaardigheden. Het verschil werd verklaard door leeftijd, de diagnose CP en binnen CP het GMFCS niveau.