De Invloed van Lichamelijke Ervaringen op Getalbegrip bij Kinderen van Groep Drie en Vier van Nederlandse Basisscholen
Summary
Doel: Het huidige onderzoek heeft als doel inzicht te krijgen in de invloed van lichamelijke ervaringen, volgens de theorie van embodied cognition, op getalbegrip. Methode: 60 kinderen uit groep 3 en 4 volgden training waarbij zij op een getallenlijn een getal tussen de 0 en 100 moesten aanwijzen. 30 kinderen volgden een training met een in real life uitgezette getallenlijn waarbij embodied cognition een relatief grote rol speelde (embodied training). De overige 30 kinderen volgden een tablet training waarbij embodied cognition een relatief kleine rol speelde. Door het berekenen van de gemiddelde error voor de eerste en laatste training, en deze te vergelijken tussen de onderzoeksgroepen, kon de vooruitgang van alle kinderen worden bepaald en gekeken worden of lichamelijke ervaringen van invloed zijn op de ontwikkeling van getalbegrip. Er is een herhaalde metingen ANOVA en er zijn twee paired t-toetsen uitgevoerd. Resultaten: Het bleek dat de kinderen die de embodied training hebben gevolgd significant meer vooruit zijn gegaan dan de kinderen die de tablet training hebben gevolgd. De kinderen die de tablet training hebben gevolg zijn significant achteruit gegaan. Conclusies: De embodied training heeft een positief effect gehad op getalbegrip. De tablet training daarentegen heeft er niet voor gezorgd dat het getalbegrip significant verbeterde. Geconcludeerd wordt dat lichamelijke ervaringen een positieve invloed hebben op getalbegrip.