View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        "Ik heb een paar tips voor je om een goede tekst te schrijven"- Een onderzoek naar de relatie tussen kennis over schrijven en tekstkwaliteit bij basisschoolleerlingen uit groep 6, 7 en 8

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Lisane Renalda.pdf (662.7Kb)
        Eindwerkstuk schrijven - Lisane Renalda.pdf (662.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Renalda, L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Momenteel bestaan er zorgen over de schrijfvaardigheid van leerlingen in het basisonderwijs; geschreven teksten van leerlingen uit groep 8 blijken vaak van onvoldoende kwaliteit. Zorgwekkend is dat er maar weinig verbetering te zien is naarmate leerlingen in een hogere klas terecht komen. Een mogelijke verklaring hiervoor zou productgericht onderwijs zijn. Momenteel is er dan ook een verschuiving te zien naar procesgericht schrijfonderwijs waarbij men meer nadruk legt op schrijfstrategieën zoals plannen, formuleren en reviseren. Deze didactiek rust op de volgende aanname: hoe meer kennis over schrijfprocessen een schrijver bezit, hoe beter zijn geschreven tekst zal zijn. In dit onderzoek wordt dan ook onderzocht in hoeverre de kennis over schrijfprocessen en -producten toeneemt tussen de groepen 6, 7 en 8 en of dit gelijke tred houdt met schrijfvaardigheid. Ook wordt er onderzocht wat de relatie is tussen schrijfkennis en schrijfvaardigheid en of deze relatie verschilt voor de verschillende groepen. Dit wordt getest door middel van een schrijfopdracht waaruit zowel de kennis (in de vorm van het aantal genoemde adviezen) en de tekstkwaliteit kan worden bepaald. Uit de resultaten blijkt dat zowel tekstkwaliteit als het aantal genoemde adviezen stijgt naarmate leerlingen in een hogere klas zitten. Ook is er een positieve relatie tussen schrijfkennis en tekstkwaliteit; 46% van de variantie in tekstkwaliteit wordt bepaald door zowel formeel, productgericht en procesgericht advies. Wel blijkt deze relatie te verschillen voor leerlingen in groep 6, 7 en 8. Dit onderzoek ondersteunt de aanname van procesgericht onderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21597
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo