"Ik heb een paar tips voor je om een goede tekst te schrijven"- Een onderzoek naar de relatie tussen kennis over schrijven en tekstkwaliteit bij basisschoolleerlingen uit groep 6, 7 en 8
Summary
Momenteel bestaan er zorgen over de schrijfvaardigheid van leerlingen in het basisonderwijs; geschreven teksten van leerlingen uit groep 8 blijken vaak van onvoldoende kwaliteit. Zorgwekkend is dat er maar weinig verbetering te zien is naarmate leerlingen in een hogere klas terecht komen. Een mogelijke verklaring hiervoor zou productgericht onderwijs zijn. Momenteel is er dan ook een verschuiving te zien naar procesgericht schrijfonderwijs waarbij men meer nadruk legt op schrijfstrategieën zoals plannen, formuleren en reviseren. Deze didactiek rust op de volgende aanname: hoe meer kennis over schrijfprocessen een schrijver bezit, hoe beter zijn geschreven tekst zal zijn. In dit onderzoek wordt dan ook onderzocht in hoeverre de kennis over schrijfprocessen en -producten toeneemt tussen de groepen 6, 7 en 8 en of dit gelijke tred houdt met schrijfvaardigheid. Ook wordt er onderzocht wat de relatie is tussen schrijfkennis en schrijfvaardigheid en of deze relatie verschilt voor de verschillende groepen. Dit wordt getest door middel van een schrijfopdracht waaruit zowel de kennis (in de vorm van het aantal genoemde adviezen) en de tekstkwaliteit kan worden bepaald. Uit de resultaten blijkt dat zowel tekstkwaliteit als het aantal genoemde adviezen stijgt naarmate leerlingen in een hogere klas zitten. Ook is er een positieve relatie tussen schrijfkennis en tekstkwaliteit; 46% van de variantie in tekstkwaliteit wordt bepaald door zowel formeel, productgericht en procesgericht advies. Wel blijkt deze relatie te verschillen voor leerlingen in groep 6, 7 en 8. Dit onderzoek ondersteunt de aanname van procesgericht onderwijs.