Slachtoffers, de sleutel tot overtuiging?
Summary
Opsporing Verzocht bespreekt wekelijks nieuwe misdrijven in de hoop deze op te kunnen lossen met behulp van de kijkers. Het doel van de makers van het programma is om zoveel mogelijk bruikbare tips te ontvangen. De kijker thuis moet dus worden overtuigd om mee te helpen. Om de kijkers een goed beeld van het misdrijf te geven worden er complete reconstructies gemaakt. In sommige zaken zijn de gedupeerden ook in beeld te zien om hun verhaal te doen.
In dit kwantitatieve onderzoek is bekeken wat het effect van het perspectief van het slachtoffer is, op de mate van overtuiging bij de kijker. In totaal namen 50 proefpersonen deel aan dit onderzoek. De helft van deze personen kreeg een origineel fragment te zien uit een aflevering van Opsporing Verzocht en de andere helft een gemanipuleerde versie. Het fragment ging over een onopgeloste moordzaak waarbij de weduwe haar verhaal doet over deze gebeurtenis. Dit perspectief was uit de gemanipuleerde versie gemonteerd waardoor de kijker alleen nog maar feiten ontving over de moordzaak. De mate van overtuiging is gemeten aan de hand van vier constructen; emotionele betrokkenheid, aandacht, visualisatie en identificatie.
Uit de resultaten van dit onderzoek bleek dat het perspectief van het slachtoffer alleen een significant verschil opleverde op de mate van visualisatie bij de kijker. Deze werd hoger beoordeeld wanneer het slachtoffer haar verhaal deed. Bij de resultaten op de andere drie constructen werd er geen significant verschil gevonden wanneer het perspectief van het slachtoffer werd getoond of wanneer deze uitbleef.